Acasă » 2010 » Mai » 18 » Alimentele si bauturile de import
12:43 PM
Alimentele si bauturile de import
Alimentele si bauturile de import, la fel de scumpe ca inainte de integrare




Romånii continua sa cumpere whisky, vodca sau gin la preturi mai mari decåt in restul Europei, in ciuda faptului ca taxele de import au fost eliminate de la 1 ianuarie 2007. Motivul este cåt se poate de simplu: comerciantii practica un adaos mare, pentru a-si asigura profitul, ne-au declarat reprezentantii industriei de profil. Situatia este confirmata si de importatori, care sunt de parere ca preturile spirtoaselor vor scadea treptat, in cåtiva ani buni. Daca ne raportam la piata spaniola - una dintre cele mai mari din Europa in aceasta privinta - rezulta ca Romånia este cu mult in urma in privinta consumului bauturilor de calitate. Numai consumul celui mai popular brand de whisky atinge in Spania in jur de 18 milioane de litri anual, in timp ce toate marcile de whisky baute in Romånia abia cumuleaza 3 milioane de litri.

In Romania se practica in continuare preturi mult mai mari la bauturile spirtoase de import fata de restul Europei, chiar si dupa asa-zisa „ieftinire" cu 30% de anul acesta, ca urmare a eliminarii taxelor vamale. De exemplu, in tara vecina Ungaria, whisky-ul, vodca si ginul costa cu 10% mai putin decat la noi. Comparativ cu Spania, diferentele sunt si mai mari.

Un litru de Grant’s costa pe rafturile magazinelor din Peninsula Iberica 10-11 euro, in timp ce in Romania, sticla din aceeasi cantitate ajunge la 19 euro.

„Totul pleaca de la comerciant, care practica un adaos variabil, in functie de politica sa de preturi. Romania este o piata mica, in care profiturile vanzatorilor sunt mari", ne-a declarat Tudor Furir, director pentru Romania al companiei Allied Domeq. Daca se ia in discutie aceeasi marca de whisky, importatorul o vinde cu 42 lei (echivalentul a 12,3 euro), fara TVA, iar mai departe, diferenta pana la pretul de vanzare reprezinta profitul comerciantului si taxele catre stat.

Nu numai la bauturile de import adaosurile comerciale sunt mari. Situatia este valabila si in cazul spirtoaselor autohtone, explica Radu Morariu, vicepresedinte al patronatului din industria alcoolului si bauturilor alcoolice – Garant.

„Comerciantul castiga mai mult decat producatorul. Primul are un profit de peste 35%, iar al doilea, intre 5 si 8%", spune Morariu.

Un alt element care contribuie la „umflarea" pretului pentru consumatorul final este structura costului. „La noi se pleaca de la pretul de productie, la care se adauga profitul si acciza, dupa care TVA se aplica la aceasta suma. In mod normal, ar trebui ca acciza sa figureze separat, nu sa se aplice TVA peste acciza", este de parere Radu Morariu.

Romånii se dedulcesc la licori de import
Chiar daca preturile spirtoaselor de import sunt mai mari fata de alte tari europene, consumul este in crestere, dupa eliminarea taxelor vamale.

„Consumul de whisky a urcat in primele opt luni ale acestui an cu aproximativ 50% comparativ cu perioada similara a anului trecut", explica Tudor Furir, tinand cont de statisticile International Wine and Spirit Record. Cu tot acest avans al pietei, Romania mai are de recuperat in privinta consumului de whisky.

„Numai consumul de Ballantine’s - cel mai popular brand de whisky printre spanioli - atinge pe piata lor in jur de 18 milioane de litri anual, in timp ce toate marcile de whisky baute in Romania abia ajung la 3 milioane de litri", spune Furir.

Acesta estimeaza ca si consumul de vodca de import va urca cu 75% pana la sfarsitul anului, crescand totalul pietei pana la 45 milioane de litri. Din aceasta cantitate, doar 2% reprezinta vodca adusa din spatiul european. In privinta pietei spirtoaselor, importurile ajung la 10% din cantitatea consumata, adauga Radu Morariu.

„Pe langa faptul ca diferentele de pret dintre bauturile de import si cele autohtone sunt semnificative, romanii consuma in continuare tuica", explica el.

Acciza pastreaza fierbinte pretul cafelei
Un alt produs considerat de lux in Romania este cafeaua, nu numai din cauza pretului ridicat al materiei prime, dar si ca urmare a mentinerii accizelor. Potrivit informatiilor comunicate de Asociatia Romana a Cafelei, pretul acestui produs a crescut cu 20-60% în luna iunie a acestui an, fata de aceeasi luna a anului trecut. Cafeaua s-ar putea ieftini, teoretic, abia din 2011, cand accizele vor fi eliminate total. Acciza pentru cafeaua verde va fi diminuata treptat de la 612 euro/tona în 2007 pâna la 153 euro/tona în 2010, iar pentru cafeaua prajita si macinata va fi redusa de la 900 euro/tona în 2007 la 225 de euro/tona în 2010. Pana atunci, Romania continua sa fie codasa in privinta consumului de cafea, cu 2,3 kg/locuitor. Aceasta, in timp ce în Austria, consumul este de 4,49 kg pe cap de locuitor, iar in Germania - 6,64 kg/locuitor. Si Bulgaria ne depaseste, cu o medie de 3,26 kg/locuitor, ca si celelalte tari din Europa de Est. Pentru Ungaria, statisticile indica 3,54 kg/locuitor, in timp ce in cazul Poloniei, media este de 3,04 kg.
(Simona Simionescu)

Nici pretul branzeturilor de import nu a scazut
Daca bauturile de import s-au ieftinit dupa eliminarea taxelor vamale, branzeturile si produsele lactate aduse din alte tari au ramas la fel de scumpe, ne-a declarat presedintele Valeriu Steriu, presedintele Patronatului din Industria Laptelui.

„In mod normal, liberalizarea comertului ar fi trebuit sa duca la ieftinirea acestor produse cu 30%, in urma eliminarii taxei vamale", explica Steriu. Cat priveste evolutia preturilor in continuare, tendinta este usor crescatoare.

„In ultima perioada, producatorii au raportat o crestere a costurilor de productie cu 5% din cauza secetei, ceea ce s-a reflectat si in pretul final al produselor. In schimb, toate produsele premium vor inregistra cresteri mai accentuate", afirma Steriu. Anul 2007 nu a adus nici investitorii vestici pe piata romaneasca a lactatelor. „Surplusul de 15% pe care Olanda, Germania si Franta – marii exportatori europeni - il inregistrau anual a fost indreptat spre China", spune Steriu.

Vizualizări: 423 | Adăugat de: yka | Rating: 0.0/0
Total comentarii : 0
Prenume *:
Email *:
Cod *: