1:17 AM Istoria Bucureştiului pe scurt | |
Prima atestare documentară a Bucureştiului datează din secolul al XV-lea
(20 septembrie 1459) şi este un act prin care domnitorul Vlad Ţepeş
confirmă o donaţie făcută unor mici feudali. Documentele emise de Cancelaria Ţării Româneşti între 1459-1625 consemnează existenţa pe teritoriul de azi al Bucureştiului, a unui număr de 41 de aşezări. Prima atestare documentară a Bucureştiului datează din secolul al XV-lea (20 septembrie 1459) şi este un act prin care domnitorul Vlad Ţepeş confirmă o donaţie făcută unor mici feudali. Stabilirea reşedinţei domneşti la Bucureşti, în perioada domnitorului Vlad Ţepeş, a avut un rol determinant în evoluţia ulterioară a aşezării. Astfel, din secolul al XV-lea se înregistrează o dublare a suprafeţei oraşului. Apar cartiere noi ocupate de meşteşugari. În zona numită azi Sf. Gheorghe erau cuptoarele meşterilor fierari, la Piaţa Unirii - Zona Colţea erau cuptoarele meşterilor olari, iar pe malurile Dâmboviţei se stabilesc tăbăcarii.
Din secolul al XV-lea şi până la sfârşitul epocii feudale, în pofida marilor calamităţi naturale şi a războaielor, oraşul Bucureşti a cunoscut o continuă dezvoltare economică şi socială, devenind unul din principalele centre urbane din sud-estul Europei. Începând cu secolul al XVIII-lea apar primele manufacturi. În 1764
este atestată documentar o manufactură de ceară. În 1766 apare "fabrica
de postav de la Afumaţi", apoi în 1767 fabrica de hârtie de la Fundeni. Revoluţia din 1821 marchează începutul istoriei moderne a
Bucureştiului. La începutul secolului al XIX-lea, se poate distinge o
structură socio-profesională: meşteşugari, negustori, slujbaşi în
aparatul administrativ, clerici, boieri şi slujitori. În anul 1869 este inaugurată prima linie de cale ferată Bucureşti -
Giurgiu, iar în 1870 este pusă în funcţiune linia ferată Bucureşti -
Ploieşti - Galaţi - Roman. Cea mai prosperă perioadă a Bucureştiului, ca şi a întregii ţări, a
fost perioada interbelică. Devenind capitala statului naţional unitar
roman, Bucureştiul continuă să fie în perioada interbelică principalul
centru industrial, comercial şi financiar al României. Procesul de
industrializare în această perioadă se intensifică, Bucureştiul
concentrând în 1938 aproximativ 17% din numărul total de întreprinderi
cu pondere importantă în economia ţării, acoperind întreaga gama a
industriilor din acea perioadă. În anul 1921 s-a dat în folosinţă aeroportul Băneasa, iar în 1931 se
înfiinţează Societatea de Transport Aerian "SARTA", care în 1933 se
transformă n "Liniile Aeriene Române" (LARS) şi aparţineau statului. După planul de sistematizare din februarie 1926, Bucureştiul a fost
împărţit din punct de vedere administrativ, într-o zonă centrală şi o
zonă periferică . Zona centrală avea patru sectoare , fiecare dintre ele
având un consiliu local. Zona periferică a fost constituită în restul
teritoriului până la limita forturilor. Comunele cuprinse în această
zonă au primit statutul de comunităţi suburbane. Interesele generale ale
oraşului şi ale comunelor suburbane erau administrate de Consiliul
General, format din 36 consilieri aleşi, 24 consilieri numiţi până la 7
consilieri cooptaţi. Conducerea administraţiei era asigurată de Primarul
General, ales de consiliu. Instaurarea după al doilea Război Mondial a "puterii populare" creează condiţiile apariţiei dictaturii comuniste care s-a menţiut până în decembrie 1989. Pentru o perioadă de aproape 50 de ani, democraţia şi economia de piaţă au dispărut în România. Multe din metodele aplicate atât în domeniul economic, cât şi social au fost împrumutate de la fosta Uniune Sovietică neţinându-se cont de specificul tării şi al Capitalei. Prin naţionalizarea principalelor ramuri industriale, regimul comunist şi-a oferit mijloacele pentru a reconstrui şi dezvolta oraşul. În aceşti 50 de ani au fost construite, totuşi, multe unităţi
industriale noi, blocuri de apartamente şi multe edificii cu caracter
socio-cultural. Au apărut "giganţii industriali" şi miile de apartamente
"tip cutie de chibrituri". Un rol deosebit în această perioadă în economia oraşului, l-a avut
industria de construcţii-montaj, numărul de salariaţi crescând de la
39.700 în 1950 la peste 97.000 în 1983. Evenimentele din decembrie 1989 aduc modificări profunde în economia
Capitalei, atât din punct de vedere structural (descentralizarea şi
forma proprietăţii) cât şi al dinamicii sale. Recensământul din 1992 (trei ani de la căderea comunismului) înregistra în Bucureşti un număr de 109194 blocuri cu 760751 apartamente şi un total de 1803635 camere, ceea ce înseamnă o suprafaţă de peste 46.1 milioane metri pătraţi de locuinţă (34.3 metri pătraţi pe apartament). | |
|
Total comentarii : 0 | |