Acasă » Fişiere » Fisierele mele |
[ Descarcă de pe server (488.5 Kb) ] | 2010-06-27, 1:20 AM |
Imposibilitatea elaborării unei teorii
complete este argumentata, în al doilea capitol, prin existenta mai multor
tipuri şi subtipuri de activităţi întreprinse de CTN, fiecăruia asociindu-se
motivaţii diferite. Nivelul şi structura activităţilor
generatoare de valoare adăugată, din străinătate, ale unei firme, vor depinde
de satisfacerea progresivă a patru condiţii, toate formele de producţie din
străinătate ale tuturor firmelor din toate ţările putând fi explicate prin
referire la aceste condiţii. Ele sunt: Ø
posesia
de avantaje de proprietate, notate cu "O”: "O” =
avantaje de proprietate; sunt active tangibile sau intangibile, create sau
câştigate de firma străină care îi dau un atu faţă de firmele indigene din ţara
gazdă; sunt active specifice de firmă, real transferabile în cadrul firmei şi
la distanţă. Ø
Adăugarea
de valoare la avantajele O, adică avantaje de internalizare ("I”): "I” =
avantaje de internalizare; sunt avantaje ce rezulta din controlul ierarhic;
exprimă modul de folosire a avantajelor "O”; arată de ce firma preferă
investiţiile directe străine şi nu licenţierea – cu alte cuvinte, arată circumstanţele
în care firmele păstrează sub control propriu folosirea în străinătate a
avantajului lor, mai degrabă decât să extindă asupra firmelor indigene acest
drept de folosire a activului lor intangibil. Ø
avantaje
de localizare ("L”): "L” = avantaje
de localizare; sunt variabile ce determină alegerea unei anumite localizări
pentru producţia în străinătate; explică de ce firma preferă investiţiile
străine directe şi nu exportul; se referă la caracteristicile ţării gazdă. Ø
compatibilitatea
strategiei de marketing, pe termen lung, cu producţia în străinătate. Aceste avantaje O, I şi L sunt, de fapt,
tipuri de factori ce determină activitatea CTN. Paradigma eclectică poate fi o abordare
statică, dar şi dinamică, a producţiei în străinătate. Ea oferă un cadru
general pentru determinarea modelului şi extensiei producţiei în străinătate.
Testarea acesteia se realizează, în fapt, prin testarea teoriilor pe care le
poate include, şi care sunt teorii complementare dar şi testarea altor ipoteze
ce pot fi formulate, de exemplu, cu privire la anumiţi factori determinanţi şi
la efectul lor asupra deciziei de investiţii directe străine. Putem identifica, în practica, trei tipuri
de cercetare: a) studiul de teren – prin chestionare,
interviuri directe; b) analiza şi interpretarea datelor
statistice secundare; c) analiza şi interpretarea informaţiilor
obţinute direct sau indirect de la CTN. Capitolul trei se vrea a fi o succintă
prezentare asupra francizei, precum şi a activităţii în plan cronologic a
societăţii sau corporaţiei transnaţionale McDonald's şi mai în amănunt o
referire la contractul de franchising încheiat de această companie. Lucrarea se va încheia prin enumerarea
câtorva concluzii şi propuneri rezultate din problemele abordate. | |
Vizualizări: 375 | Descărcări: 239 | |
Total comentarii : 0 | |