Sistemul medical corupt din Romania - 28 Ianuarie 2015 - generalitati si probleme cotidiene
Acasă » 2015 » Ianuarie » 28 » Sistemul medical corupt din Romania
4:53 PM
Sistemul medical corupt din Romania

M-am decis sa scriu acest articol cu referire la acest subiect datorita faptului ca eu il consider ca fiind un subiect de actualitate si de o importanta majora.Viata noastra este o batalie epuizanta si solitara impotriva coruptiei din Romania care este atat de bine implementata si adoptata astfel incat medicii cer spaga pentru a salva vietile copiilor si se bat cot la cot cu anestezistii si asistentele pe spagi fara a tine cont de ceea ce conteaza cu adevarat si anume viata oamenilor si respectiv sanatatea lor. In spital sunt fel si fel de cazuri care mai de care mai grave si cu speranta de viata redusa.Ceea ce putem sesiza foarte usor este indiferenta majora a celor ce ne trateaza si se numesc medici. In Romania mita este o problema de sanatate.Din cate am vazut subiectul acesta privind coruptia din sistemul medical este unul dintre cele mai dezbatute subiecte din presa dar acest lucru nu a condus la luarea unor masuri stricte si riguroase in acest sens.Nu cred , ca as putea face vreo distinctie foarte mare intre spitalele de stat cat si cele private. Scopul lor fiind acelasi de a obtine doar beneficii financiare nicidecum de a oferi solutia in vederea rezolvarii problemelor pacientilor.Din punctul meu de vedere actul de coruptie constituie o abatere de la moralitate, un furt!Suntem constienti de actele pe care le intreprindem si ca noi suntem singuri vinovati de toate ce se intampla in jurul nostru si totusi continuam sa realizam aceleasi greseli.Conceptul de spaga a fost foarte bine conturat tot datorita noua oamenilor caci noi suntem cei ce am adoptat aceasta idee gresita.Spaga reprezinta o suma de bani sau alte bunuri de valoare ce tin locul de recompensare voita sau nevoita din partea noastra a pacientilor oferita cadrelor medicale in speranta ca aceste valori sa ii determine pe cei “competenti numiti profesional” sa ne ofere ceva concret, palpabil ci nu doar vorbe goale.Cam aceasta ar fi definitia pe care eu as da-o acestui termen denumit “spaga”.Sincera sa fiu nu inteleg rostul tuturor contributiilor ce ni se retin daca oricum acestea nu reprezinta nimic si de fiecare data trebuie sa contribuim cu ceva in plus pentru a fi bagati in seama.Recompensarea cadrelor medicale ar trebui realizata numai in conditiile in care acestia realizeaza fapte concrete ci nu oricum crezand , ca asta este o solutie.Acest lucru nu constituie o solutie ci doar sperante desarte caci dezinteresul lor este mult prea mare ca sa le putem schimba noi oamenii de rand perceptia asupra adevaratului scop pentru care ei lucreaza in acel sistem.Nu ar trebui sa incurajam aceasta modalitate demna de dispret.Nu sunt si nu voi fii niciodata de acord cu ideile acestea preconcepute si nu suntem capabili sa facem ceva in acest sens.Ne place sa ne complacem in situatia in care ne aflam si traim de pe o zi pe alta adaptandu-ne vrand – nevrand la sistemul mizer foarte bine acceptat de catre noi toti.Suntem nemultumiti de felul in care suntem tratati dar oare facem ceva in acest sens?Suntem fortati sa ne adaptam la minciuni si fraude pentru ca altfel suntem dati in laturi si neacceptati de societate.Cu siguranta mai exista si mici exceptii dar acele mici exceptii au ajuns sa isi recunoasca adevarata valoare si sa plece sa lucreze in afara acolo fiind remunerati pe masura performantelor lor. Din ceea ce am gasit in presa s-ar discuta foarte mult ideea crizei din sistemul de sanatate provenita din cauza medicilor care au optat sa lucreze in afara unde sunt apreciati la adevarata lor valoare.Sistemul medical a intrat in criza si se confrunta cu lipsa specialistilor de aceea suntem aruncati de la un spital la altul fara a primi vreo solutie in timpul cel mai scurt si util.Pacientii romani sunt folositi drept cobai de firmele de medicamente iar scoala de medicina s-a prabusit din cauza unor incompetenti pusi in posturi de conducere.Ni se prescriu niste medicamente care sunt in faza de extindere si verificare a efectelor terapeutice , ele fiind aprobate de Ministerul Sanatatii.Ele au fost si testate dar vor sa faca studii pentru a vedea cum se comporta pe populatii mari de oameni  si pentru a identifica efectele adverse.Eu personal am luat la recomandarea unui medic un tratament care era interzis de foarte mult timp in afara , tocmai datorita efectelor adverse pe care aceste pastile le-au avut asupra intregului organism acestea conducand chiar la moartea pacientilor. Vorbind la modul general Romania este tara tuturor posibilitatilor si spaga face diferenta intre oameni . Daca doresti sa ajungi undeva nu se mai tine cont de experienta profesionala dobandita de-a lungul timpului nici de studiile pe care le avem important este sa avem cunostiinte si posibilitatea de a oferii atat cat ni se cere daca dorim sa ajungem peste noapte pe pozitii de conducere si nu numai. Timpul in care se tinea cont de pregatirea noastra a trecut iar acum banii vorbesc oriunde am merge se tine cont doar de acest aspect.De ce nu suntem multumiti de conducerea tarii noastre ,de sistemul medical si de invatamant precum si de tot ceea ce “ functioneaza “ ( cu ghilimelele de rigoare ) in tara noastra? Suntem condusi de persoane incompetente fara studiile si cunostiintele necesare postului pe care se afla.Intre timp dupa toata experienta negativa traita prin spitalele noastre din Romania m-am documentat cu privire la legile care exista in tara noastra si care desigur nu sunt respectate. In proiectul noii legi exista chiar un capitol special dedicat “ transparentei si controlului “ in sistemul de sanatate.Ministerul Sanatatii detine rolul central de prevenire a coruptiei din sistemul medical.In Ministerul Sanatatii exista o structura de integritate , care alaturi de audit si control , asigura integritatea sistemului de sanatate.Rapoartele de analiza intocmite de aceasta structura care evalueaza riscurile si frauda – vor fi inaintate  “ conducatorilor ierarhici care vor putea dispune masuri adecvate “. Sanctiunile si amenzile urmand sa fie stabilite ulterior dupa ce se stabileste gravitatea faptelor comise .Asiguratorii de sanatate (privati sau nu) vor fi obligati sa dezvolte o structura proprie de prevenire a coruptiei „sau” sa colaboreze cu structura Ministerului Sanatatii. Practic ei vor controla daca spitalele si cabinetele medicale cheltuie corect banii asiguratilor. Principiul de baza a noii legi a sanatatii: din dorinta de maximizare a profitului, companiile de asigurari de sanatate vor avea grija ca banii pacientilor sa nu fie risipiti (cum se intampla astazi) de spitale. Dar exista si reversul medaliei: asiguratorii vor incerca sa reduca costurile, ceea ce ar putea duce la scaderea calitatii serviciilor medicale. Aici apare rolul de control a autoritatilor care vor trebui sa ia masuri impotriva asiguratorilor privati daca acestia obliga spitalele, prin strategiile lor financiare, la reducerea calitatii serviciilor.Societatile mutuale de asigurari au obligatia “sa monitorizeze numarul si calitatea serviciilor de sanatate furnizate, precum si modul de derulare a contractelor incheiate”. “Sumele constatate ca fiind platite necuvenit, ca urmare a controalelor efectuate, se recupereaza de la spitale in termenul general de prescriptie de 3 ani, pe cale amiabila sau executorie.”La randu-le, asiguratorii vor fi controlati de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (redenumita stufos ca Autoritatea Nationala de Reglementare a Asigurarilor Obligatorii de Sanatate – ANRAOS). Sarcinile ANRAOS:

  • monitorizarea si controlul activitatii asiguratorilor, inclusiv prin verificari incrucisate la nivelul spitalelor,
  • va organiza si administra cardul national de asigurat, prescriptia electronica, sistemul SIUI, toate unelte de control al fluxului de bani din sistem,
  • va prezenta guvernului un raport anual al activitatii in sistemul de asigurari obligatorii.

Functia de Presedinte al ANRAOS va ramane una politizata, acesta fiind numit direct de catre prim-ministru pe o durata de 4 ani.

 Se va mentine politizarea Agentiei Nationale de Asigurari de Sanatate (actualul CNAS) care, dat fiind rolul ei crescut de control asupra asiguratorilor privati, poate deveni si mai expusa coruptiei la nivel inalt.

Colectarea contributiilor de la cetateni se va face de catre Ministerul de Finante, prin intermediul ANAF, intr-un cont deschis pe seama ANRAOS. Ministerul de Finante va publica lunar pe site informatiile cu privire la soldul fiecarui luni si la toate tranzactiile efectuate in luna respectiva.

Asiguratorii privati vor mai fi controlati de catre Curtea de Conturi si vor fi acreditati de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.Spitalele (fie publice, fie private) vor fi controlate de catre:

  • Asiguratorii cu care au incheiate contracte de furnizare de servicii medicale.
  • ANRAOS (actuala Casa Nationala de Asigurari) care va putea solicita spitalelor date referitoare la contractele incheiate cu asiguratorii.
  • Ministerul Sanatatii care va preveni coruptia si va asigura transparenta cheltuielilor spitalelor.

Diferentele survenite intre asiguratori si spitale/medici se vor solutiona prin medierea unei comisii formate din reprezentanti ai Ministerului Sanatatii, ANRAOS si a Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.

Spitalele vor avea obligatia (indiferent de forma de organizare) sa contracteze anual un audit financiar extern care se publica pe site-ul propriu.

Promovarea produselor medico-farmaceutice in spital se va face conform metodologiei stabilite ulterior aprobarii legii.

Sanctiunile si amenzile aplicate se vor stabili dupa aprobarea acestui proiect de lege.

Rolul managerului spitalului va creste, caci el va putea negocia individual cu fiecare medic salariul celui din urma. Acest manager va fi angajat de Consiliul de Administratie al spitalului.

Consiliul de Administratie va continua sa fie politizat, componenta sa fiind alcatuita astfel:

-        4 reprezentanti ai autoritatii responsabile de spital (adica fie autoritatea locala, fie Ministerul Sanatatii, fie Universitatea de Medicina si Farmacie),

-        1 reprezentant al Ministerului Sanatatii sau a autoritatilor publice locale sau judetene,

-        1 reprezentant al universitatii de medicina pentru spitalele clinice,

-        1 reprezentant al Colegiului Medicilor,

-        1 reprezentant al sindicatelor,

-        managerul angajat de cei de mai sus.

Functiile de conducere in cadrul spitalelor aflate sub coordonarea autoritatilor locale vor ramane puternic politizate.

 

Articolul 109 din proiect prevede ca imobilele in care functioneaza spitalele, cat si aparatura lor medicala, pot fi „inchiriate sau concesionate” unor clinici/spitale private in cazul in care „se reorganizeaza sau devin disponibile”. Nu se precizeaza exact in proiectul legii ce inseamna „reorganizare” si in ce conditii aceste spitale devin „disponibile”.

 

 Articolul 109 naste posibilitatea preluarii prin privatizare frauduloasa a unor imobile de spitale si aparatura medicala din spitale. Legea scoate de sub aceasta amenintare toate spitalele universitare si toata aparatura achizitionata de catre Ministerul Sanatatii. Raman vizate spitalele aflate in subordinea autoritatilor locale, adica aproape jumatate din spitalele existente in Romania.

Articolul 104 din proiect prevede ca veniturile spitalelor publice pot proveni din „contracte de închiriere ale unor spaţii medicale, aparatură şi echipamente către alţi furnizori de servicii de sănătate”.

 

 Nu sunt precizate conditiile prin care aparatura si spatiile medicale pot fi inchiriate catre alte clinici private. Prevederea ar putea da nastere la situatii in care un manager de spital inchiriaza sub pretul pietei aparatura medicala foarte scumpa (achizitionata din bani de la buget) unei clinici private.

Noua lege a sanatatii propune includerea in pachetul de baza a bolilor grave, precum cancerul, si excluderea celor banale, cum sunt racelile.

Printre schimbarile pe care le-ar putea aduce noua lege a sanatatii se numara cele de la nivelul pachetului de servicii medicale de baza. Astfel exista posibilitatea ca aceasta sa includa, pe viitor, bolile grave, in detrimentul celor banale, dar frecvente.

"Avem de ales intre a ne asigura pentru un risc major cu implicatii mari "

(cum e cel de cancer, spre exemplu) pe care il punem in balanta cu unul minor, dar cu frecventa ridicata, cum ar fi infectiile respiratorii “.

Persoanele foarte sarace si bolile minore vor fi acoperite printr-un pachet social de asigurari.

Pe de alta parte, spitalele vor putea fi organizate ca institutii publice , asociatii, fundatii. Mai mult, medicii si asistentele vor putea fi platiti pe baza negocierii veniturilor.

Vizualizări: 130 | Adăugat de: yka | Rating: 0.0/0
Total comentarii : 0