Acasă » 2010 » Mai » 19 » DE CE PREFERA ROMANII CA DESTINATIE TURCIA SI NU MAREA NEAGRA?
12:09 PM
DE CE PREFERA ROMANII CA DESTINATIE TURCIA SI NU MAREA NEAGRA?

Cu peste 200 de hoteluri de cinci stele in sistem all-inclusive, litoralul turcesc atrage 7 milioane de turisti straini, din care 65.000 de romani, fata de doar cateva sute de turisti straini care se cazeaza in hotelurile de pe litoralul romanesc.

Cum reusesc turcii sa umple hotelurile, restaurantele de lux si cluburile din statiunile turistice, cu o mare mult mai sarata decat Marea Neagra si cu plaje mai inguste si cu multe pietre?

"Antalyia este o statiune care s-a dezvoltat in ultimii ani si care a devenit cea mai populara statiune din Turcia", spune ghidul turc Oguzhan Ozaydin.

Ceea ce te impresioneaza atunci cand ajungi in Antalyia este in primul rand culoarea turcoaz a Marii Mediterana si liniile muntilor Taurus.

In urma cu zece ani, pe litoralul turcesc, care se intinde pe o suprafata de 20.000 de kilometri patrati, erau doar trei-patru hoteluri de cinci stele, in prezent numarul acestora depasind 200 de hoteluri, care isi vand serviciile in sistem all-inclusive.

Toate brandurile hoteliere de lux sunt prezente pe litoralul turcesc

"In Antaya sunt prezente aproape toate lanturile hoteliere de lux. Avem unitati care opereaza sub brandul Sheraton, Hilton, Crowne Plaza si altele, unele deschise chiar si anul acesta", sustine Ozaydin.

Pretul unui sejur de sapte nopti, care include transportul si cazarea la un hotel de cinci stele, incepe de la 500 de euro, potrivit datelor de pe site-ul agentiei touroperatoare Premium Holidays, care vinde sejururi in Turcia.

Cei mai multi turisti straini care vin in vacante pe litoralul turcesc sunt rusi, aproape 3 milioane, fata de doar 65.000 de turisti romani. Litoralul turcesc de pe coasta Marii Mediterane atrage nu dar turisti rusi dar si investitori rusi, care isi construiesc hoteluri si achizitioneaza apartamente. Spre exempu, de la inceputul anului si pana in prezent au fost achizitionate 3.000 de locuinte din statiunea Antalya de catre rusi. Pretul unui apartament de doua camere incepe de la 55.000 de euro si ajunge la 200.000 de euro pentru apartamente, potrivit datelor oferite de Ozaydin.

Desi numarul turistilor care vin pe litoralul din zona Antalyiei depaseste de sapte ori populatia statiunii, Ozaydin spune ca in 2009, acesta s-a redus cu 20% pe fondul crizei economice.

"Turismul din Turcia a cunoscut un boom extraordinar in ultimii zece ani, cand a inceput sa se dezvolte infrastructura turistica datorita investitiilor locale dar si a celor straine".

Resorturile de cinci stele de pe litoralul turcesc pun la dispozitia turistilor piscine interioare, piscine exterioare, centre spa, restaurante si baruri in interiorul si in afara hotelului.

Deasemenea, tot in cadrul resorturilor de lux se gasesc sali de biliard, bowling si alte jocuri. Un astfel de complex iti asigura nu doar cazarea, masa dar si divertismentul. In fiecare seara, proprietarii de hoteluri organizeaza petreceri pe malul marii, cu focuri de tabara si dansatori. Mai mult, turistii isi pot cumpara excursii, precum safari in muntii Taurus, croaziere pe Marea Mediterana dar si rafting pe raurile din muntii Taurus. "Exista atat programe de animatie cat si programe culturale", spune ghidul. O excursie de tip safari, cu masa inclusa, costa 45 de euro de persoana, cat pretul unei excursii care include rafting.

Turistii romani pot opta si pentru un "program de negociere" in magazinele de pe litoralul turcesc, mai ales ca micii comercianti din bazarurile turcesti reactioneaza la cuvantul Romania cu "buna ziua" si "ce faci".

Proprietarii de mici magazine ofera asa-zisul "Hagi price" sau "price for Hagi", adica un mic discount pentru compatriotii fotbalistului roman.

Lezgin Acar, proprietarul magazinului de covoare Lady's Hand din bazarul Antalyiei, spune ca nu a fost niciodata in Romania si ca nu cunoaste multe lucruri despre aceasta tara, dar ca stie totul despre Hagi. "A jucat la Galatasaray si a dat multe goluri. Ma bucur cand vin clienti romani la mine in magazin, le fac o mica reducere. Covorul acesta este la "hagi price"", spune Acar, care incaseaza anual peste 10.000 de euro din vanzarea covoarelor tesute din matase sau din lana. In magazinul lui cel mai ieftin dar si cel mai mic covor costa 40 de euro, preturile celor mai scumpe produse depasind 500 de euro

Cu toate acestea, toate preturile sunt "negociabile", mai ales daca clientul este din tara lui Hagi.

Si in magazinul lui Ismail Erdem, proprietarul magazinului de covoare de lux Gulizar Carpet Kilims Galery din Antalya, primesti reduceri la produse daca vii din tara lui Hagi.

"Il iubesc pe Hagi, sunt un mare fan. Chiar i-am vandut covoare", sustine Ismail Erdem, care adauga ca romanii sunt clienti buni. Fostul fotbalist George Hagi a jucat in clubul de fotbal Galatasaray din Istanbul in perioada 1996-2001, dupa care, timp de un an a fost antrenorul echipei.

Ismail isi intampina clientii romani cu "ce faci" si "buna ziua", incercand sa gaseasca un client pentru covoarele al caror pret depaseste 1.500 de euro.

"Si Becali este foarte cunoscut aici in Turcia. A facut o donatie la biserica Sfantul Nicolae", spune Erdem.

Salih Saldiray Kara, proprietarul magazinului de bijuterii din aur Estanbul Art Gold, sustine ca in ultimii doi ani a vandut cel mai scump produs din magazin, un inel din aur cu pietre de diamant, unui roman. "17.000 de dolari mi-a dat acum doi ani un roman pentru un inel cu diamante mari, care este cel mai scump model pe care il am in magazin", spune Kara, afirmand ca economiile romanilor trebuie sa fie mari.

Preturile produselor comercializate de turci difera de la un bazar la altul. Astfel ca, daca in orasul Side, una dintre cele mai importante statiuni turistice din Turcia, aflata la circa 75-80 de kilometri de Antalya, pretul unei narghilele ajunge la 65 de euro, in bazarul din partea veche a orasului Antalya, aceeasi narghilea se vinde cu 25 de euro.

Vizualizări: 584 | Adăugat de: yka | Rating: 0.0/0
Total comentarii : 0
Prenume *:
Email *:
Cod *: